Gode historier fra Møre og Romsdal.
Ta deg tid, opplev mer.

Favoritter Søk

Tur til Kråkvika friluftsområde

© Eline Karlsdatter Fladseth
© Karianne Austnes
01/07/2021

Rutebeskrivelse

Start ved opplysningssteinen sørøst for Straumsbroa over Vestnesstraumen. Turen går på en smal vei vestover langs Vestnesstraumen og under Vestnesbroa. Offentlig toalett på høyre hånd. Etter ca. 0,75 km kommer du til en liten bro og går inn i Kråkvika friluftsområde. Like over broa innerst i Kråkvika kommer to veier inn fra venstre. Fortsett mot høyre. Etter 1,26 km viser en pil "Bålplass" og peker til høyre mot Kråknesodden. Ved bålplassen er det benker, fint svaberg og gressletter. Når du snur og går tilbake på "hovedveien", følger du denne mot høyre (nord). På høyresida fører en vei til en annen bålplass og en pir hvor du kan prøve fiskestanga. På venstre side av veien for piren finner du Stikk UT!-postkassen på toalettbygningen, og på høyre side ligger en fin gapahuk med grue. Vil du ha en litt lengre tur kan du følge fin grusvei, etter piren, videre langs sjøen innover Flatevågen. Langs veien er det flere benker og bålplasser, og i enden av veien finner du ei fin grindløe med bålpanne.

Du kan fortsette på venstre side, forbi gapahuken to km innover skogen og snu ved bommen nær det kommunale industriområdet. På veien tilbake finner du en snarvei (sti) på høyre hånd, denne går tilbake til Kråkvika og broen du kom på, og du starten på returen. Etter 2,5 km går det en sti til venstre ned til et lite nes med benker. Til høyre ser du barnehagenes gapahuk, og oppi bakken den eneste elefanten på Vestnes (forbrenningsovnen til tidligere Hellandheimen). Gå tilbake ved toalettet (nå til venstre), og så til høyre for å komme til Vestnes Idrettspark. Da er du tilbake der du startet.

Adkomst og parkering
Denne turen starter ved den midterste broen over Vestnesstraumen, diagonalt over rundkjøringen sett fra Shell i Vestnes sentrum. Koordinatene er: 32 V 0401989 og 6945133. Parkeringsmuligheter i nærheten bl.a. på Kataholmen ved Hurtigbåtkaia og Vestnes stadion. Du kan også starte turen ved inngangen til friluftsområdet, der ligger det en stor parkeringsplass ved Gamle Strandbo på Hellandheimen. Da kjører du ned en bratt bakke ved voksenopplæringa som har gateadresse Myra 21, se merking i kartet.

Fottur: Grønn
Stigning: 22 m

Møre & Romsdal / Vestnes / Vestnes

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjonskapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.