Destinasjoner
Årstider
Aktiviteter
Attraksjoner

Vera Simonsson på sykkeltur i Molde-regionen.

Kjendiseventyrer falt for Molde og Romsdal:

Se Baffin babe-Veras turtips

Tekst: Tekst: Ingrid Kvande Foto: Vera Simonsson
Del:

Den svenske adventuregründeren og Baffin Babe Vera Simonsson (31) har falt for Molde og Romsdalen. Hun beskriver sitt nye hjemsted som helt unikt for naturopplevelser. Her kan du sjekke kjendiseventyrerens turtips.

skriv inn mellomtittel her

Energikick

- Jeg drar på tur for å få energikick, kjenne naturkreftene, og å teste meg selv mentalt og fysisk. Det å dele erfaringene i etterkant er et resultat, det har aldri vært motivasjonene for å dra på tur, sier Vera Simonsson som flyttet til rosenes by i 2010 da samboer Magnus Gabrielsen fikk jobb i Molde. I 2009 ble Vera Simonssen kåret til ”årets svenske kvinnelige eventyrer”.

Foredragsholder

Fra Molde driver hun aktivitetsselskapet Vega Expeditions og jobber som foredragsholder mot næringslivet og er fortsatt et medlem av Baffin Babes. Den erfarne ekspedisjonskvinnen er imponert over turmulighetene i Molderegionen.

Vera Simonsson padler i Moldivene

Avslappende: Padletur mellom Moldeholmene

Unike Molde

- Det er så utrolig variert her. Man kan padle, gå i fjellet, dykke, sykle – for å nevne noe. Her en helg dro vi ut til Moldeholmene for å dykke etter kamskjell. Vi overnattet i telt og da vi våknet neste morgen og så de snøkledde fjellene bade i sol, fikk vi så lyst på topptur. Som tenkt så gjort. At aktivitetsmulighetene er så varierte og lett tilgjengelige innenfor et begrenset område er helt unikt.

Finn overnatting i Molde og Romsdal.

Se flere opplevelser

Hele søskenflokken til Molde

Vera Simonsson vokste opp med svært friluftsinteresserte foreldre, og fikk tidlig ta del i gleden ved å være på tur.
– Jeg var 11 år første gangen jeg var i Møre og Romsdal. Vi var blant annet på Runde og Trollstigen, husker jeg. Mens alle vennene mine dro på sydenferie, pakket vi teltet og dro til Norge. Det var ikke så kult den gangen, men vi hadde mye mer å snakke om da vi kom tilbake fra tur enn de andre, sier Vera.

Se hvordan du enkelt kan reise til Molde og Romsdal.

Foreldrenes friluftsinteresse smittet over på alle barna i familien, og nå har også Veras søster og bror flyttet til Molde.
 – Søsteren min skulle bare besøke oss i to uker i februar i fjor, men hun har ikke dratt hjem ennå. Ved siden av å være en del av Baffin Babes jobber hun nå i en friluftsbarnehage. Broren min jobber offshore, og for fem måneder kom også han flyttende til Molde, så nå er vi samlet her alle sammen, sier Simonsson.

Veras turtips

1. Padle i Moldivene (Moldeholmene)

Det er fantastisk. Man trenger ikke være en erfaren padler, mellom holmene i Moldefjorden er det lett å finne le. For å få en flott tur trenger man trenger heller ikke padle så langt, man kan begynne med å se ned og gå nærme. Fra kajakken kan man se både sel, oter etc. og man kan også ta fram fiskesnøret. Andre fine kajakkturer i nærheten er f. eks rundt Kvitholmen fyr, i området rundt Atlanterhavsveien og på Smøla.

2: Topptur på Trollstigen

Selv om sommeren står for døren er det fremdeles tid for topptur på ski. Så snart Trollstigen er åpnet for biltrafikk blir det flere muligheter på snø. En tur på randonneski i bare stillongsen og med solbrillene på er topp, og det kan gjøres i hele juni.

Denne fjellturen står på lista mi i år. Det ser så spektakulært ut. Jeg synes det er en herlig følelse å gå langs en fjellrygg og se ned på begge sider. Fra Romsdalseggen kikker man også rett ut på fjord og hav.

Baffin Babe Vera Simonsson på stisykkling

4: Stisykling

Mælen (768 moh) og Stemshesten (637 moh) i Fræna er fantastisk. Dit opp syklet vi i fjor høst og det var så lekkert! Det er kjempetungt opp, og du må være fokusert på tur ned. Det er så bra sykler i dag at selv om du aldri tror du skal komme deg ned, så går det likevel. Denne typen stisykling kan sammenlignes med å gå på topptur på ski. Først opp, opp og opp og deretter rett ned. Men nedturen tar litt lenger tid enn på ski. Fra Stemshesten og Mælen har man topp utsikt rett ut mot Atlanterhavsveien, Hustadvika og storhavet.

5: Snorkle og fridykke

Det kan man gjøre hvor som helst. Blant favorittene er Moldivene, Atlanterhavsveien og Smøla. Vannet er så klart og man ser så mye selv om man bare ligger og dupper i vannskorpa. Med blybelte kommer man lenger ned og får enda flere opplevelser. På en slik tur synes jeg det er fint å fange kamskjell eller fiske med harpun. Fangsten steker jeg til lunsj på et svaberg.

Se flere turtips for sommeren her.

Vera Simonsson tumbnail

VERA SIMONSSON

En av tre medlemmer i Baffin Babes, som blant annet krysset Baffin Island i Canada i 2009. En dokumentarfilm om ekspedisjon er vist blant annet på NRK. Vera er utdannet innen friluftsliv, og problematiserer ikke ekspedisjonslivet.
– Vi er egentlig vanlige jenter som liker å dra på tur, sier svensken som har gjort romsdaling av seg.

Driver Vega Expeditions som arrangerer ekspedisjoner til Svalbard, langs norskekysten og Botswana. Hun holder også motivasjonsforedrag til bedrifter og organisasjoner. Først og fremst i Sverige, men også mer og mer i Norge.